onsdag 16 december 2020

Ointressant rant om coronatomtar

Nu kommer världens rant från mig. Jag behöver få skrika av mig någonstans för jag sitter här själv och har redan pratat i telefon med flera kompisar så nu ska deras öron få vila lite. Så sluta läs här om ni inte orkar höra mina helt insnöade tankar om Corona och folk. 

Jag måste ha en detox från sociala medier tror jag eller åtminstone hitta en egen strategi för hur jag ska hantera allt. Samt detox eller hörselskydd från att höra saker som händer folk som jag känner. Det går som i vågor precis som viruset går i vågor. Jag hatar. Jag känner på riktigt hat mot folk. Fast jag egentligen inte hatar folk. 

Sedan kan jag fundera på varför jag bryr mig. Alla tappar ju konceptet och kommunikationsförmågan i dessa sammanhang. Folk som jag egentligen har stor respekt för och tycker att vettiga människor säger saker som gör att det poppar upp hundra frågetecken i mitt huvud. Hur tänkte du här och hur får du ditt resonemang att gå ihop, är kanske frågan jag borde ställa till dem. 

Först och främst. Nu är det på bristningsgränsen för vad jag pallar av. Snart kommer jag behöva söka hjälp men jag orkar inte söka hjälp för jag orkar inte sitta och prata med någon över någon jävla länk. JAG ORKAR INTE. Jag skulle helst vilja sitta i det där rummet på SÖS och prata med hon som hette Martina men det är ju en utopi.

Nu är vi tillbaka till att allt och alla ska tycka saker om vad andra gör. Det är skammande hit och dit. 

Först vill jag skrika om det som jag tycker är värst.
En av mina pandemikompisar kommer få fira jul själv. För att dens bröder med barn och fruar ska fira med deras föräldrarna. De blir för många så min vän får stanna hemma. Den person som bor och lever själv får fira själv. Så idioterna till bröder och föräldrar tycker att det är viktigare att de får träffas med barnbarn än att den person som bor själv har sällskap på julafton. Jag blev så jävla arg när jag fick reda på det här så jag ville hoppa på tunnelbanan och åka och slå dem. Det är på riktigt så jävla elakt. Speciellt också eftersom min kompis gillar julen. Hur fan kan folk leva med sig själva undrar jag. Det enda rimliga är ju att någon av de andra firar jul själva, de som redan är en familj och har sällskap. Punkt. Det borde fan vara dödsstraff på det här. Vi håller på och löser detta nu. För folk ska fan inte behöva sitta själva på jul (om de inte vill det förstås). 

En annan sak som också har med vänner att göra. 
En kompis till mig har inte träffat sin bästa vän på hela pandemin. För hennes kompis tycker att det är för farligt att ses på en promenad med en "ny" människa. De bor en kvart ifrån varandra. Till fots en kvart.  Vilket min vän tycker är lite absurt och börjar så klart ifrågasätta om de är så bra vänner för att enligt henne vore det inte helt orimligt att kunna ses utomhus och gå en promenad eller kanske fika med avstånd. Men nej. Dock ska hennes kompis ha ungen på förskola under hela julen trots att hon har semester för barnet har ju så kul på förskolan, hon har även inga problem att åka storhandla med barn och man och trängas runt på det sättet. Förlåt mig, men hade det varit min vän så hade det här varit en avslutad vän. 

En annan sak när det kommer till internet eftersom man (jag) försöker roa mig så gott jag kan här hemma mellan stickning och pussel eller rens av saker genom att läsa saker i olika grupper. Vad tror folk att de gör samhället för tjänst när de slidear in i kommentarfält och ska läxa upp folk?

T.ex jag är med i flera olika löpargrupper på Facebook. Då kan det vara någon som frågar om ett tips på en trailsko för den har tänkt att den ska springa ett specifikt lopp. Man blir lite taggad för jag vill också läsa tips om trailskor och jag vill också springa det där loppet en vacker dag. 
Då ska det självklart vara några som slidear in och ba: hallå man ska följa rekommendationerna och det är inte ok att springa lopp och du bor inte ens i närheten man ska inte åka tåg!!!!
Först och främst, alla lopp är inställda, för det andra det här loppet är nästa år i oktober och för det tredje vem tusan vet om personen ifråga ska ens springa nästa år utan kanske vill springa 2025? Personen frågade om tips om en SKO!!

Är folk riktigt igång så kommer det in en till dåre i samma kommentarsfält om trailskon som har läst en artikel om att det värsta man kan göra under pandemin är att vara ute och springa för då smittar man allt och alla som man råkar springa förbi. Jag hoppas den personen äter jord från jordgolvet i källaren den bor i alternativt spritar allt som den beställer hem för det kan ju eventuellt vara virus på mjölkpaket från mathem. En sko gott folk, en sko. 

I andra grupper som kretsar mer kring vandring, tält och friluftsliv är det samma sak i. Någon frågar om ett tresäsongstält för den vill åka till Grövelsjön/Jämtlandstriangeln/Abisko eller dylikt. Den får skit för att den ens tänker tanken om att köpa ett tält för man ska faktiskt inte resa nu och det är jättemycket Corona i Dalarna/Jämtland/Lappland nu osv. Välkommen hit senare Med vänlig hälsning InternetTomte. Här skulle jag vilja gå in och skriva ett tips om tältet ifråga men tomtarna som ska läxa upp folk som drömmer om tresäsongstält får hela min livslust att dala. 
Än en gång, tror inte att någon som vill ha ett tresäsongstält kommer dra till snön nu efter att den har postat sin fråga på Facebook och det förtäljer inte historien om och när den eventuellt tänker besöka något av dessa ställen. 

Eller andra som drömmer stort och vill åka utomlands och vill ha tips på vart man kan hjälpa till och rädda sköldpaddor eller något annat random. Jisses att du ens tänker att det finns andra länder det är som att be om att få en torped budad hem till din dörr. Man får icke fantisera om något som inte är avstånd, munskydd och total isolering. Jag får eksem i själen. 

Jag fantiserar om att trailskor, tält och sköldpaddefolk samlar sina andra kompisar som undrar random saker på internet och alla dessa åker på grovhångelsexturné genom Sverige. Allihopa bor tillsammans på alla stadshotell Svea rike har och så avslutas turnén med ett jävla stort jippo i Stockholm på Sergels torg i ett tresäsongstält. Skjut mig.

Jag kanske är egoistisk som vill ha fredade kommentarsfält för att jag ska kunna roa mig i min ensamhet men vad är poängen? Kan någon förklara? Tror man att det får någon effekt? Eller är det så att dessa uppläxare kanske mer får folk som sitter hemma för sig själva att vilja ta livet av sig?

Så nu har jag satt alla dessa grupper på mute ett tag. Istället hänger jag i olika Stick och virk-grupper. Där är det än så länge fritt från Corona-tomtar. Samt så har jag bett mina kompisar sluta berätta om vad deras kompisar  gör/säger för knäppa saker på några dagar så jag kan få andas lite. 

Jag förstår att det finns folk som inte bryr sig ett skvatt om att det pågår en pandemi och det är provocerande men någon jävla måtta får det vara. 

Slut på rant. 

P.s jag håller på riktigt på att bli knäpp snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, hur är läget?

  Var börjar man någonstans när det har gått nästan nio månader och man har varit med om det största i livet? Jag har blivit mamma till en u...