tisdag 23 mars 2021

Kärlek vid första trampet

 Idag tog jag ut min racer. Det är exakt ett år sedan jag tog min första tur med den. Beställd från en retrocykelhandlare i Amsterdam. Fotografen S hjälpte mig att montera ihop den. Lite rädd men mest exalterad cyklade jag då från Kungsholmen till söderort, en och en halv mil som premiärtur. När jag då for över Västerbron tänkte jag att jag får dö lycklig men lite rädd om det här går åt helvete nu. 

Idag var de flesta stora cykelbanorna nästintill grusfria. Jag cyklade två mil. Fram och tillbaka till jobbet. Inte över Västerbron men över Årstabron. Aldrig mera rädd. Jag och cykeln är ett nu. Bästa kompisar och min mest kära ägodel. När jag flyttar så ska jag bli en cykeltjej och ha min cykel på väggen hemma. Just nu har den fått övervintra i hallen men nästa hall är inte lika stor.

På jobbet idag så packade jag ner mina få grejer i en flyttkartong för jobbet ska också flytta. Så när alla flyttar är klara har jag åtta minuters promenad till jobbet. Det är egentligen för nära för min smak men det blir bra. 

Det var tur att det blev sol och grusfria gator om än bara för en dag. Jag behövde det. Det har varit så mörka tankar på sistone men jag hoppas det lättar nu med takt att gruskornen försvinner från gatorna. 

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt att cykla! Vad är det som är läskigt på broarna? Höjden? Trafiken? Jag cyklar över en bro varje dag utan cykelbana. Det är vacker utsikt över havet därifrån men läskigt och farligt för folk kör om lite hur som helst. Jag har reflexväst och lampor tända dygnet runt för att iaf synas...

    Som pepp kan du lyssna på Cykla i P1. Väldigt peppigt program faktiskt. Ta hand om dig och hojen nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var läskigt första gången jag åkte över Västerbron men det berodde ju egentligen inte på bron (ja kanske att det gick jävligt fort nedför) utan mer att jag har inte cyklat på racer innan. Däcken är inte ens två centimeter breda så farten och lite vindpustar från sidan första turen var läskigt och ett bockstyre på det. Älskar att cykla nu, det är ju det bästa transportmedlet. Tack för lyssningstips :)

      Radera

Hej, hur är läget?

  Var börjar man någonstans när det har gått nästan nio månader och man har varit med om det största i livet? Jag har blivit mamma till en u...